Reconstructed


会  場:ギャラリー冬青
開催期間:2020年4月3日~4月25日(4/9~4/25はオンラインビューイングのみ)
作品詳細:銀塩バライタプリント28点、イメージサイズ 24.0cm×30.7cm、エディション8, 2AP

Venue : Gallery Tosei
Schedule : April 3 – 25, 2020(April 9 – 25, Online Viewing Only)
Detail of works : Gelatin silver print 28 works / 24.0cm×30.7cm (image) / Edition 8, 2AP


Reconstructed

東京の都市風景を眺めていると、都市が記憶喪失に陥っているように感じることがある。

都市は長い時間をかけて変化し続け、その変化は場所の記憶として建築やモニュメント等に蓄積されていく。そして多様な時代の記憶の蓄積は都市の中に複雑さと矛盾を生じさせ、その複雑さと矛盾こそが都市の個別性を際立たせる。一方、都市の更新は場所の記憶の喪失と表裏一体の関係にあり、急激な更新が記憶の蓄積を追い越してしまえば、場所の記憶を蓄積できなくなった都市は自身の個別性をも失ってしまうことになるだろう。

私は突然に失われるかもしれない場所の記憶を何かに留めておきたいという思いから、都市の建築を撮影してきた。しかし撮影と編集を進めるうちに、一つの建築を異なる視点から撮影した複数のイメージの重ね合わせから生まれる、空間が交錯し時間が捻れたイメージに辿り着いた。その中では、被写体である建築だけではなく、その周辺環境までもが断片化され再構成される。

これらの再構成されたイメージは私達の空間認識とかけ離れたものだが、そこに場所の記憶の蓄積から生じた複雑さや矛盾が潜んでいるような気がしてならない。

2020年4月 浦川 和也

Looking at cityscapes in Tokyo, I often feel as if the city has fallen into a state of amnesia. 

The city has varied over time, and the changes there would be stored in buildings and monuments as memories of place. As a result, the accumulation of memories from different eras creates complexity and contradiction in the city, which in turn makes them distinct. On the other hand, the relation between scrap-and-build and the memory-loss for the city is comparable to two sides of the same coin, and the excessively frequent scrap-and-build approach overtakes the accumulation of memory. I suppose that the city can never retrieve its lost memories and will therefore lose singularity, which means losing itself.

I have photographed the architecture of the city in the hope of keeping memories of places that might suddenly be lost. However, in the course of photographing and editing, I came up with an image that was created by superimposing multiple images of a single building taken from different viewpoints, where space intersects and time is twisted. In this process, not only the building as the subject but also the surrounding environment of that are fragmented and reconstructed.

Although these reconstructed images are far removed from our spatial perception, I cannot help feeling that the complexity and contradictions arising from the accumulation of memories of places lie within them.

April 2020 Kazuya Urakawa


[rl_gallery id=”10697″]


Edition 1-3  ¥40,000(税抜き)
Edition 4-5  ¥50,000(税抜き)
Edition 6-7  ¥60,000(税抜き)
Edition 8    ¥100,000(税抜き)

作品へのお問い合わせはギャラリー冬青までお願いします。
For inquiries about the work, please contact Gallery Tosei.

ギャラリー冬青 & 冬青社
Gallery TOSEI & TOSEI publishing Co.,Ltd

〒164-0011 東京都中野区中央5-18-20
tel.03-3380-7123  
fax.03-3380-7121  
e-mail:gallery@tosei-sha.jp
設立:1984年9月13日
代表取締役:髙橋 国博

5-18-20 Chuo, Nakano-ku, Tokyo, Japan, 164-0011
Tel. +81-(03)3-3380-7123  
Fax. +81-(03)3-3380-7121
Email: gallery@tosei-sha.jp
Established in 1984
Company Exective
Kunihiro Takahashi